October

Herbstferien

Noniin, back in business! Tänään oli toka koulupäivä kahden viikon syysloman jälkeen, ja oltiin oikeestaan koko loma reissussa. Loman eka viikko oltiin koko perheen kanssa Unkarissa ja toisen viikon olin Etelä-Saksassa (käytännössä Sveitsissä) veljen kanssa. Kokonaisuutena syysloma sisälsi aika paljon matkustamista autolla, bussilla ja junalla mutta se ei kyllä yhtään haitannut, päinvastoin, aika kulu yllättävän nopeasti lukiessa. Oon muuten hurahtanut Stephen Kingin kirjoihin, ja loman aikana luin (Alexander Stubbin kirjan, Die Penderwicksien, Danten Jumalallisen näytelmän, Setä Tuomon Tuvan, Dostojevskin Valkoisia Öitä ja Yuval Noah Hararin Sapiens, Ihmisen lyhyt historia lisäksi) kolme Kingin kirjaa – Hohto, Sie ja Finders Keepers.

Sitten siihen reissuun: lähdettiin loman ekana sunnuntaina autolla kohti Wieniä, jossa yövyttiin hotellissa ja aamulla jatkettiin matkaa Etelä-Unkariin, Pécsiin. Wienissä ei hirveästi ehditty tekemään, sunnuntai-iltapäivällä käytiin Belvederessä ja illalla syötiin perulaisessa ravintolassa. Wien on kyllä kaupunkina tosi hieno, ja yllättävän lähellä – en osaa sanoa kauanko matka autolla tunneissa kesti mutta aika tarkalleen Alexander Stubbin kirjan verran! 😀

Pécsissä yövyttiin tosi mukavassa asunnossa kaupungin keskutassa – oon ehkä tullut vähän äitiin, oon nimittäin oppinut arvostamaan hotelliaamiaisten sijaan sitä, että on oma keittiö ja jääkaappi käytössä. Tietenkin siinäkin on oma hohtonsa, että tavarat saa levittää ihan just mieleisellä tavalla eikä niitä tarvitse koota aamuisin siivoajia ajatellen kasaan.

Pécsissä käytiin museoissa, geokätköiltiin, syötiin hyvin ja käytiin kirjakaupassa (se tärkein) josta ostin yhden Kingin kirjan englanniksi sekä Pikku Prinssin unkariksi. Olin käynyt Unkarissa kerran aikaisemmin, Budapestissä viime keväänä, ja silloin jäi vähän harmittamaan ettei ehditty käydä sellaisessa kuuluisassa unkarilaisessa kylpylässä. Tällä reissulla ajettiin yhtenä päivänä läheiseen kylpylään, ja kyllä on se matkaoppaiden hehkutuksen arvosta! Olin kylpylässä erittäin anti-suomalainen ekstrovertti ja tutustuin tosi ihanaan vanhempaan rouvaan, jonka kanssa juttelin vaikka kuinka kauan. Hän oli syntyperäinen unkarilainen, mutta asuu tällä hetkellä yhdeksän kuukautta vuodesta Australiassa ja kolme kuukautta Unkarissa. Puhuttiin hauskaa saksan ja englannin sekoitusta, sillä hän oli työskennellyt vuosikaudet saksan opettajana mutta unohtanut kielestä paljon – meillä oli tosi hauskaa, kun kerrattiin yhdessä saksan sijamuotoja ja juteltiin muutenkin aika lailla kaikesta.

Hieno kirkko!

Ekan lomaviikon päätteeksi matkustettiin bussilla Pécsistä Budapestiin. Budapestissä vietettiin veljen kanssa muutama tunti, ja meidän ajankäyttö meni jouhevasti suunnitelmalla ruokaa-postikortteja-kirjakauppa-bussipysäkki. Löydettiin kiva englanninkielisiä kirjoja myyvä kirjakauppa, josta ostin yhden Kingin ja yhden Pushkinin kirjan, sekä kirjan joka kertoo Kingin kirjoista filosofian näkökulmasta (ei mulla mitään addiktiota oo). Syötiin myös aivan älyttömän hyvät hampparit ravintolassa, joka löydettiin aika sattumalta. Oltiin etukäteen kahtottu GoogleMapsista että hei, toi vaikuttaa kivalta, ja kun noustiin metrosta niin tää ravintola oli ihan meidän nenän edessä 😀

15 tuntia FlixBussissa

Budapestistä jatkettiin matkaa FlixBussilla Baseliin ja sieltä autolla Lörrachiin, jossa vietettiin loman toinen viikko. En ollut koskaan aikaisemmin käynyt Sveitsissä, ja rakastuin kyllä ihan täysin! Oltiin perillä Baselissa seitsemän aikoihin aamulla ja päiväunien jälkeen – olin nukkunut yöllä tasan kaksi tuntia bussissa – lähdettiin käymään kävelyllä ja mulla oli koko ajan tunne, että oon löytänyt Narnian. Myöhemmin viikon aikana käytiin myös lenkillä Sveitsin puolella ja pyöräiltiin myös paljon rajan sillä puolen.

Sunnuntai-iltana käytiin Baselissa mun elämän ekassa oopperassa – suhtauduin ajatukseen ensin vähän skeptisesti mutta tykkäsin Alcinasta kovasti eikä varmasti jää viimeiseksi kerraksi oopperassa. Viikkoon sisältyi muutenkin relatiivisen paljon kulttuurillisia elämyksiä: sarjakuva-, kulttuuri-, Paul Klee – ja design-museot, It- ja Blade Runner-elokuvat, lisää kirjoja ja ihan vähän koulujuttujakin. Yksi päivä omistettiin kokonaan Baseliin tutustumiselle, ja söin elämäni kalleimman pitsan Sveitsin puolella eli Sveitsin hintataso ei ehkä olekaan mikään urbaani legenda.

Eli vielä lyhyesti loman saldo: kaksi uutta maapistettä (Tsekki ja Sveitsi), paljon uusia kirjoja, hyvin syönyt olo ja kehitystä saksan kielessä – loman aikana puhuin englantia vaan Unkarissa (siis unkarilaisille jotka eivät puhuneet saksaa). Nyt kaksi täyttä viikkoa koulua ja sitten pitkä viikonloppu, saksalaisen koulun lomat on kyllä mainitsemisen arvoisia.